Конспект урока по коми литературе

Коми литератураысь конспект

Б.Ф.Шахов «Г?рд дзоридзьяса шаль» роман серти

Вел?дысьл?н удж.

Деятельность учителя.

Вел?дчысьясл?н удж.

Деятельность обучающихся.

1.Пыр?дч?м.

Организационный момент.

 

 

Д?ска вылын вай?д?м гиж?дъяс:«Ол?мыд – вабергач, кодар? кыл?дас».

 «Уна к?ра муслун».

«Вояс да дой».

 

 

Челядь, мый йылысь висьтал?ны тай? гиж?дъясыс?

 

 

 

 

 

 

Челядь вочавидз?ны:

– Тай? урокл?н тема.

– Миянлы кол? г?г?рво?дны, кутш?м шу?м ст?чджыка л?сял? урок темалы геройяслысь ол?м восьт?м б?рти.

 

Ш?р юк?н.

Подготовка к основному этапу занятий.

Челядь, видз?длам гортса удж:-Гортын тi ас к?сй?м серти гижинныд геройяс ол?мысь эпизодъяс. Кодл?н мый артмис?

 

 

 

 

 

 

 

 

– Мый ради пасйинныд татш?м чуксалана, гор юк?нс??

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Мый петк?дл? вай?д?м эпизодын п?сь муслунс??

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Кыйсь?м-в?рал?м здукъяс восьтiг?н мый к?сй? автор висьтавны лыддьысьысьлы?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Мыйла Нина торк? важ традицияяс, ачыс медводз восьт? сь?л?мкыл?м?

 

 

– Мый матысса ло? миянлы важ коми оласногысь? Мый вош?ма?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Мый кол? берг?дны, босьтны ?нiя ол?м??

 

 

 

– Вай?й пыдiджыка сёрнитам геройясл?н муслун йылысь.

Вел?дчысьяс сь?рсь?н – б?рсь?н т?дм?д?ны дасьт?м эпизодъяс?н. 

?та – м?длысь выписывайт?ны тетрадь? цитатаяс, л?сялана кывъяс геройяс оласног дiн?, обсуждайт?ны.

 

 

1.Пример выл?, 129 л.б.

«С?ст?м сын?дыс, сиктдорса г?рдоват пучеръяса пож?ма ягл?н мичлуныс, сыл?н вежавидзана ч?в-л?ньыс сэтш?ма в?рзь?дiсны Педь?лысь сь?л?мс? – к?ть версть? мужик нимкодьыдла б?рддзы. Сё майбыр?й, тай? муса в?ртiыд, шыльыд лызь туй?дыд гулыда шливк?мыд… Э-э-э-э—э! Ви-идза-а ола-ан-ны-ыд! Ста-ав-ны-ыд-лы-ыы биа п?сь чол?м!»

 

Челядь вочавидз?ны:

-Кокньыд да мича р?мъяс син водз? сувт?ны.

-Танi петк?дч? Педь?л?н пытшк?сса мирыс, коми парма дiн? муслун воссь?мыс.

 

2.Пример выл?, 144л.б.

«Педь?л?н др?гнитiс сь?л?мыс, кор пируйт?м йылысь гарыштiсны, но сэк ж? и л?нис, м?д ним кылiс да…. ….Ме кот?ртлi нин Ульянаяс?. Висьталi тэнад во?м йылысь. О-о, гос-по-ди-и-и. садьс? тай радысла эз ж? вошты –а! Сэтш?ма нин тэн? радейт?! Сэтш?ма! Виччысис нин да, виччысис да».

 

Челядь вочавидз?ны:

– Кывтэчасъяс (др?гнитiс сь?л?мыс, садьс? эз вошты).

– Повторъяс (сэтш?ма, виччысис).

 

3. Пример выл?, 152л.б.

«…л?з т?дчигас бара в?р, бара корсьны аслыд кока-бордъя озырлунс?, а аддзан да, кол? вермыны су?дны, кужны ыл?дны… Да н?шта кол?, мед ставс? в?лi в?ч?ма бур сь?л?м?н. А лёкавны кутан пармаын, он кут ciй?с пыдди пуктыны да жалитны, сiй? дзебас ассьыс озырлунс?, вештас-пышй?дас ч?с туй вывсьыд да сымда на и аддзылан…».

 

Челядь вочавидз?ны:

– В?р-ва оласног бура г?г?рво?м.

– Педь? бытть? матысса морт дор? относитч?.

4. Пример выл?, 211л.б.

«Нинал?н гусь?н б?рд?мысла синъясыс г?рд?дiсны. Ме к?ть эськ? Изьва йыл?дзыд колль?дi тэн?… Корин к? эськ?… Но тырмас, – шога шы?дчис  Нина да сувтiс. Нина дзебис чуж?мс? Педь? мор?с?, сэсся кып?дic  юрc?: сыл?н тувсов асъя кыа?н ыпъялысь чуж?мыс. Синвасьыс дульсм?м синъясыс корисны Педь??с».

 

Челядь вочавидз?ны:

– Нина т?д?, оз нин усьлы шуд паныдасьны Педь?к?д.

 

5. Пример выл?, 43л.б. 49л.б.

(вел?дчысьяс лыддь?ны).

 

Челядь вочавидз?ны:

– Семья, бать-мамл?н вел?д?м, гортг?г?рса удж, муслун.

– Быр?ма вель уна традиция, семьяпытшса устав абу сэтш?м стр?г, аньяс оз нин с?мын горт видзны да челядьс? воспитывайтны, кыйсь?м –в?рал?м абу сэтш?м пыдi.

 

 

Челядь вочавидз?ны:

– Семья пытшкын олан правил?яс, ?та – м?д?с пыдди пукт?м, р?двуж костын ён йит?дъяс, дерт ж?, муслун.

 

 

3.  М?впал?м, г?г?рво?д?м.

Усвоение новых знаний и способов действий.

-   Кодл?н геройяс п?встысь муслуныс в?рзь?дiс ловныт?? Мыйла? 

 

 

 

 

 

– Быд?н восьт?й сiй? здукъясс?, к?нi cь?л?мкыл?мыс геройясл?н ёсьм?.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– ?нi шойччыштам. Физминутка – релаксация (юк?н). Кывзам «Кодк? сай? кор муса?н мунан» сьыланкыв (Кывъясыс Г.А.Юшковл?н).

 

– Кутш?м символъяс вынсь?д?ны муслунс? миянлы т?дса геройяслысь?

 

 

 

– Вай?д?й примеръяс, кодъяс быть кол?ны талунъя том войтырлы радейтч?мын.

 

 

 

 

 

– Т?д выл? уськ?дны да выпишитны традицияяс, обрядъяс.

 

 

– Мыйла с?ст?м муслунл?н лои татш?м жугыль пом? Корсь?й да восьт?й помкаяс?

 

 

 

 

 

 

– Татш?м п?сь сь?л?мкыл?мъяса муслун кутш?м  коми гиж?дын ещ? восьт?ма, кутш?м  роч произведениеясын тiянлы паныдасьлiс? Гашк?, историяысь пример вай?данныд.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Вермисны – ? геройяс том кадын косйысь?мс? ол?м? п?ртны и кыдзи?

 

 

 

 

 

– Кыдзи донъяланныд Ниналысь радейтч?м?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Колiс эз висьтавны Ниналы ассьыс м?впъяс Педь?лы?

 

Вел?дысьл?н кыв.

– Колiс, Ниналы ёна л?сьыдджык ло? сь?л?м вылас. Педь?к?д некор оз нин ло аддзысь?м.

 

– Кыдзи позь? нимтыны талунъя урок, медым татш?м ён, ас лов пытштi ну?м сёрни юргис, лои ас нима?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Сiдзк?, медводдза шу?м медъёна л?сял? урок темалы. Пасъям тетрадь?: «Ол?мыд – вабергач, кодар? кыл?дас».

 

 

– Сет?м шусь?гъяс п?встысь б?рйыны урок дырйи ну?д?м сёрнилы л?сяланас?:

 

«Ол?м овны – абу ыб вом?н вуджны».

 

«Шудыд да шогыд орчч?н ветл?дл?ны».

 

«Киссь?м ват? он курышт».

 

«Шондiыд оз ?ткодя шонты».

 

 

Челядь вочавидз?ны:- Миш Педь? да Ульяна костын. Тай? збыльвывса радейтч?м. Югыд, ?та-м?д костын, нэмъяс ч?ж, юмов здукъяса и синва кисьтана.

– Весиг ол?м Ульяна сетic вер?с понда.

 

Челядь вай?д?ны примеръяс.

- 138л.б. «Ветлы да б?р дзоньвидза?н лок… А ме кута виччысьны. Во… Кык?с… Дас?с… Кытч?дз он лок. Ме ассьым кывй?с кувт?дз ог веж».

 

- 148 л.б. «Эн шогсьы, Уля, эн б?рд. Ме некор, некор тэн? ог ыл?д. С?мын виччысьлы мен?».

 

- 151л.б. «А меным с?мын Иван Вась Ульяна кол?. Сэсся некод».

 

162л.б. «Мамук, мамук… Эн л?гав да лэдз мен?… Миш Педь? сай?… Ме важ?н… Зэв нин важ?н сiй?с радейта. Сыт?г сь?л?м?й… И ачым косьма…»

 

- 164 л.б. «Педь? и ачыс лунысь-лун пыр ёнджыка сирасис Ульяна берд?. Босьтiс эськ?, эз к? й?зсьыс яндысь, Ульяна?с моздорас……да сiдзи эськ? и новл?длiс».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Челядь вочавидз?ны:

– сь?д шаль;

– г?рд дзоридз;

– югыд шондi;

– гулю да с?к?л.

 

Челядь вочавидз?ны:

– корась?м, приданн?й запт?м, виччысь?м;

– рытпук б?рти колль?дч?м;

– бать-мамсянь шоныд кыв шу?м;

– детинаяслы Педь? моз кужны кывкутны.

 

Вел?дчысьяс юр веж?рысь висьтал?ны да  выписывайт?ны.

 

 

Челядь вочавидз?ны.

– Приметаяс торк?м.

– Коми оласногл?н революция б?рын ыджыд вежсь?мъяс.

– Завидь, кодi нэмъяс ч?ж дзуг? ол?м.

– Кол? эскыны приметаяслы.

– Колкоз лёк ног?н артм?д?м.

 

Челядьл?н вочавидз?мъяс.

 

– Микол да Елена П.Г.Доронинл?н «Парма сь?л?мын» романын.

 

– Федя Мелехин да Дина.

Шура Рубакин да Люся И.Г.Тороповл?н «Тiянлы водз? овны» романын.

 

– Аксинья да Григорий Мелехов М.А.Шолоховл?н «Поднятая целина» романын

 

– Святые Пётр и Феврония

 

Вочакывъяс.

–  Дерт ж?, вермисны.

– Ыджыд ол?м вуджисны геройяс, вояс ч?ж видзисны-нуисны муслун.

-Челядь быдтiсны, керка-карта л?сь?дiсны.

 

Вочакывъяс.

– Жаль Нина?с, ?д сiй? абу мыжа, мый чужисны сь?л?мкыл?мъяс Педь? дор?.

– Ол?мын татш?м ситуация зэв  уна паныдасьл?. Нина зэв шань ныв, сылы паныдасяс на прам?й морт.

 

– Нина некутш?м мыж эз в?ч, радейтч?м верм? быд мортл?н чужны.

 

Челядьл?н вочавидз?мъяс.

(?тияс – колiс, м?дъяс- эз).

 

 

 

 

 

 

Вочакывъяс – м?впал?мъяс:

 

– Ол?мыс сь?кыд.

 

– Кадыс торкис ладс?, эз ков ставнысо колкоз? й?ртны.

 

– Вояс да дой Ульянал?н и Педь?л?н, и мамысл?н мор?сас.

 

– Муслун гиж?дын ?ти сикас: ён, п?сь, кыкнан мортсянь

 

-А ол?мыс со берг?длic, быд ногыс жуг?дiс.

 

Челядь гиж?ны тетрадь?.

 

 

 

 

Вочакывъяс.

 

«Ол?м овны – абу ыб вом?н вуджны».

 

«Шудыд да шогыд орчч?н ветл?дл?ны».

4. Рефлексия.

 Вочавидз?й, пожалуйста, татш?м юал?мъяс выл?:- Мый ме босьта ыджыд ол?м? …

- Сь?кыдлунъясысь петан туйяс

 

 

 

 

 

 

 

Вочакывъяс. 

Талунъя урокысь ме г?г?рвои, мый ол?мын медыджыд шуд сiй?,  кор эм радейтана морт, челядь, дерт ж?, мам.

Петан туй кол? корсьны водз? овны ёна к?сй?мын, сь?л?млы дона й?з ради ол?мын…

5. Кывк?рт?д.

Подведение итогов урока.

-А.Е.Ванеевл?н «Кутш?м овл? муслун» кывбурысь босьт?м цитатаясысь в?ч?й, пожалуйста, кывк?рт?д. 

«Муслун – тай? бытшкасяна лежн?г…»

 

«Колана и ч?скыд сь?л?м

дой»

 

«Курыд синва кисьтны уна вель»

 

«Муслун –  сiй? югыд с?ст?м кодзув»

 

Вел?дчысьяс пасй?ны тетрадь? кывк?рт?д, висьтал?ны ёрта –ёртлы ас к?сй?м серти.

6.Оценкаяс.

 

Атть? бур, лов кып?дана уджысь.

 

7. Гортса удж.

Информация о домашнем задании.

Гижны донъялана кыв миянлы ставнымлы радейтана Фёдор Туланов йылысь. Кыдзи ол?мыс пуксяс Ульянат?г?«О, Господи, сет веж?р да вын овны водз?… Вел?д…».

 


Post a Comment

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Можно использовать следующие HTML-теги и атрибуты: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>